Thursday, April 20, 2006

Si Kecil

Dihadapan sebuah restoran.......Si kecil dengan mata layu kelesuan memandang aku dengan mengharap ikhsan .... mengharap agar aku dapat memberi sejumlah wang agar dia dapat membeli sedikit makanan...setidak tidaknya aku memberi nya sebungkus nasi.......setitik demi setitik air mata jernih mengalir di pipinya....berharap dan terus mengharap.......walaupun tiada sebarang kata yg di ucap.....dengan riak wajahnya saja aku tau apa maksudnya.....sayu aku memandangnya lalu aku memanggilnya....

"adik..mari......lapar ye.....???"

tiada jawapan tapi kepalanya hanya tertunduk kebawah......

"mamak...kasi bungkus satu nasi...kasi lauk ayam...pastu kasi sama ini budak "

si kecil tadi yg tadi hanya terdiam mula mengukir senyuman bila si mamak menghulurkan bungkusan nasi tadi........terus saja berlari meninggalkan aku dengan ucapan terima kasih yg tak berapa jelas kedengaran....kemanakah dia pergi???..sekejap saja sudah hilang dari pandangan mataku.....aku hanya tersenyum....hhhmmm.........anak siapakah itu..???? aku melangkah pergi.....dengan harapan dapat berjumpa dengan si kecil tadi....

'kita memberi..orang merasa...
kita berbudi...orang berbahasa'




Aduh...lagi dan lagi......kenapa yaa...???

No comments: