Monday, September 25, 2006

Hari Pertama di Bulan Ramadhan

Assalammualaikum

Selamat Berpuasa...dah ari yg kedua kan...

Mlm sabtu yg lepas aku berpeluang menunaikan solat sunat tarawikh di Markas Pas tmn melewar... kira solat sunat tarawikh utk mlm yg pertama sebelum berpuasa pada hari ahad lah...pertama kali aku kesitu...alhamdulillah ramai jemaah yg hadir sampai sesak surau tue...mlm pertama tue sembanyang 8 rakaat dimana selepas 4 rakaat yg pertama ada tazkirah...selepas tazkirah baru sambung 4 rakaat yg terakhir...kata ustaz tue "dia bersyukur ramai yg datang ke surau mlm nie...sampai sesak hingga keluar....dia harap perkara sebegini berterusan hingga ke akhir ramadhan...jgn hanya ramai di 10 mlm yg pertama..."

tapi begitulah keadaan ...surau/masjid hanya sesak 10-15 mlm yg pertama tapi semakin kurang di 10-15 mlm yg terakhir sehinggakan nak dapat dua baris makmum pun susah...ia berlaku di kebanyakkan surau/masjid samaada di gombak atau kawasan disekitarnya....caya tak..?

-----

Hari pertama berpuasa berjalan dengan biasa...banyak juga keje yg aku dapat laksanakan...berpuasa bukan satu alasan untuk kita tidak membuat keje...hehehe....selepas solat subuh aku hantar mak aku ke pasar barang borong selayang...pastu balik ke rawang untuk menghantar pokok bunga dan sedikit brg...memandangkan cuaca yg baik...tidak panas hanya mendung sepanjang pagi aku ambil keputusan utk cat pagar...dari jam 11 hingga jam 4 aku mengecat tapi tak berjaya abiskan sebab ujan yg turun secara x menentu...sementara ujan turun aku sempat cuci langsir dek gara2 damia..dan wife aku mengemas bahagian dlm umah...430 ptg bertolak ke gombak utk berbuka bersama ahli keluarga...sejam sebelum waktu berbuka aku 'terlena' dek keletihan...hehehhehe....selesai berbuka aku sembahyang maghrib dan bersedia utk ke surau....

itu kisah hari pertama berpuasa kebetulan pula hari cuti....pada hari bekerja pulak aku x pasti sama ada berbuka dulu di umah aku sebelum pulang atau pun berbuka didlm kete..yg pasti jln tetap akan sesak juga...dan yg sedihnya aku tak berpeluang nak solat tarawikh...hhhmmmm

* baru balik dari mydin...beli lampu lip lap lip lap....pas balik keje nie nak pasang kat umah...ekekekekek...si damia dah sibuk bertanya...

No comments: